Zámek Kozel, hrad Lopata a Mariina skála

Pohodový výlet přírodním parkem Kornatický potok na plzeňsku. Ve 14-ti kilometrovém okruhu navštívíme starověký hrad na skále, lovecký zámek, vyhlídku s dřevěným altánem a další. Je konec května, sluníčko od rána svítí a tak vyrážíme v plné sestavě.

Začínáme na rozcestí Varta, kousek nad Nezvěsticemi a jdeme po žluté na severovýchod. Naše první zastávka je u pěkně zrekonstruované studny s vrátkem, kousek pod Mariinou vyhlídkou a voda v ní  je opravdu dobrá. Po osvěžení přicházíme na již zmiňovanou Mariinu vyhlídku, jedná se o dřevěný altán umístěný na vysoké skále, nahoru vede dřevěné schodiště a výhled je opravdu fascinující.

Kolem hájovny Zátiší pokračujeme dál, na rozcestí Pod Lopatou. Odsud je to jen asi půl kilometru po modré ke zřícenině hradu Lopata. Ta se ukrývá uprostřed lesů na vysoké skále a nebýt dřevěného chodníčku se zábradlím, asi se na ni ani nedostanete. Provádíme rozsáhlý průzkum a než se vydáme dál,  dáme si malou svačinku.

Vracíme se zpět na rozcestí Pod Lopatou a dál kopírujeme trasu naučné stezky F. X. France přes rozcestí Hádecký potok k mohylovému pohřebišti. Krom terénních rozvalin a informační tabule tu nic moc k vidění není, zkoušíme tedy projít lesem neznačenou cestou na severozápad, doufaje, že natrefíme na cyklostezku číslo 2154, což se nám po menším bloudění nakonec daří.

Chvíli jdeme po zelené na západ, kde se nakonec ocitáme na naučné stezce Okolo Kozlu. Ta nás zavádí do samotného areálu zámku, chvíli sedíme a dojídáme svačiny na vyhlídce Švejcary. Jelikož už jsme na prohlídce zámku jednou byli, jen tak procházíme a místo prohlídky si chvilku posedíme v místní kavárně, kde si pod slunečníkem vychutnáváme kávu a zmrzlinový pohár.

Procházíme precizně udržované zámecké zahrady a chvilku si také užíváme vyhlídku z altánku nad lopatským rybníkem. Přes lávku u Vymrovky zacházíme na chvíli do Šťáhlavic, zanedlouho ale přes další mizíme v lese a kolem jezu na Úslavě a chatové oblasti nad ní, se neznačenou lesní cestou vracíme zpátky na žlutou, která nás přivádí zpátky k autu.

Dnešní trasa nebyla nijak náročná, zhruba 14 kilometrů se dalo v pohodě zdolat. Na tak krátkém úseku, jsme toho dnes viděli dost.

Záložka pro permanentní odkaz.