Toulání krajinou Brd

Přírodní park Hřebeny, Přírodní park Třemšín a CHKO Brdy – obecně nazývané zkrátka Brdy. Vzdušnou čarou zhruba 70 kilometrů téměř souvislého pásu lesa. Od Černošic v Praze až k Rožmitálu pod Třemšínem na samotném jihozápadním cípu středočeského kraje. Moje srdeční záležitost.

Je ještě spoustu míst a cest kam se vydat a při svých toulkách se snažím jít vždy zase jinudy. I tak se zde nachází dost článků, které popisují v podstatě totožnou trasu. Přemýšlel jsem jestli je zde mám uvádět všechny a nakonec jsem si řekl, že ano.

Les a krajina se neustále mění, ať již samovolně, nebo nuceným zásahem člověka. Některá místa, kde se ještě nedávno nacházel hustý les dnes připomínají pláň a čekají až vznikne les nový. Je zajímavé prohlédnout si tato místa tak jak vypadaly dříve a porovnat je se současností.

Rodinný výlet na bunkr Jordán

Na poslední dubnovou neděli jsem naplánoval rodinný výlet na Brdy. Vybral jsem místo známé z českého filmu Obecná škola – pěchotní srub Jordán na vrchu Houpák. Auto necháváme na parkovišti …

Brdy – zasněžený Třemšín a Marásek

Na Brdech řádila paní zima a přinesla pěknou sněhovou pokrývku, tak jsme se na to hned z kraje roku zajeli s Pištou a Lucasem podívat. A vzali jsme s sebou …

Brdy – Vánoční výlet na Tři trubky

Každý rok mezi vánočními svátky podnikáme krátkou rodinnou procházku na Brdy. Tentokrát jsme se vypravili na Třítrubeckou vyhlídku a Brdskou vločku. Vyšli jsme z parkoviště od Hájkova mostu podél řeky Klabavy …

Brdy – Z Nepomuku na vrch Koruna

Polovina prosince a sníh nikde, tak jsme se s Pištou a Lucasem zajeli podívat na Brdy. Tady to nebylo o nic lepší, ale nějaký ten bílý poprašek jsme tu přeci …

Brdy – Vrch Praha a okolí

Poslední listopadovou neděli jsem si s Pištou a Lucasem udělal výlet kolem Prahy. Mám samozřejmě na mysli meteoradar Praha s výškou 862m, druhý nejvyšší vrchol Brd. Začali jsme tím, že jsme …

Brdy – Z Kolvína na Tři Trubky

Krátší procházka na státní svátek. Z parkoviště Kolvín naučnou stezko Okolo Padrťských rybníků, přes hráz dolejšího Padrťského rybníka. Dále alejí na Záběhlé až k památnému dubu v lokalitě Přední Záběhlá. Dále …
Dopadová plocha Tok

Brdy – kolem vrchu Tok

Dnešním cílem je vrchol nejvyššího bodu celých Brd – Tok (865 m). Na cestě mně doprovází pes Pišta a hned potom co jsme opustili auto na parkovišti u lesní správy …
Dopadová plocha Jordán

Brdy – Chlukov a Houpák

Tenhle výlet je ve znamení stoupání a klesání, ba i na nějaké to bloudění došlo. Počasí se celou dobu drží, v závěru ale nakonec troše toho deště neunikneme. Dneska si …
Výhled z Třemšína

Brdy – z Chynína na Třemšín a Křemel

Krátký a nepříliš náročný pěší výlet se psy na hlavní dominantu jižních Brd – vrch Třemšín (827 m). Začínáme na lesním parkovišti v obci Chynín a jdeme po zelené po …

Brdy – zasněžený Hengst a Třemšín

Zima je letos na sníh skoupá, něco málo ho ale nasypala na Brdech. Jedeme to tedy s Pištou trochu obhlédnout. Žádnou extra trasu nemáme, prostě se jenom jdeme projít a …
Pod Dubinou

Brdy – Jezevčí skála a Třítrubecká vyhlídka

Dnešní výlet začínám s Pištou netradičně z parkoviště u lesa zhruba v půli cesty mezi obcemi Dobřív a Strašice. Některé cesty, kde jsme se dříve pohybovali, byly nově označkovány jako …
Nad Maráskem

Brdy – z Míšova na Marásek

Trochu mně pobolívá koleno. Na běhání to teď moc není, tak si dám lehčí procházku s pejskem. Vybírám si kratší a trochu už profláklou trasu, abych se případně dostal rychle …

Brdy – Vánoční procházka

Je druhý svátek vánoční a pro mně to letos znamená poslední pěší výlet, nebude to žádná dálava, zakončíme sezónu stylově – na Brdech. Beru manželku se psem a před desátou …

Brdy – Chynín, Třemšín, Červená bouda

Je začátek prosince a po sněhu u nás ani památka. Tak se s Pištou jedeme na ten sníh podívat na Brdy. Dáme si klasiku – výstup na Třemšín, tentokráte od …

Brdy – Tok, Houpák, Bártův dub

Dněšní výprava má krom jiného za cíl nalézt některá pietní místa Brd, spojená s leteckými nehodami, které se zde v rámci vojenských cvičení udály. Začínáme s Pištou od nově zbudovaného …
Vrch Klobouček

Brdy – z Nepomuku k Obecnici a na Klobouček

Vyrážíme z obce Nepomuk na Prahu, tedy ne do hlavního města, ale na druhý nejvyšší vrchol Brd.Přecházíme přes Malý Tok (643 m) a jdeme Borskou cestou na sever k rozcestí …

Brdy – kříž(k)ová cesta

Tenhle výlet na Brdy je tak trochu na pohodu. Místo kopců sněhu je jenom poprašek a tak si s Pištou a Náčelníkem jdeme jen tak zafotit. Chceme projít křížky a …

Brdy – Linkův kříž, Bílá skála, Zavírka

Je poslední listopadová neděle a venku je pošmourno, padá déšť se sněhem. Ale to nevadí, aspoň na Brdech nikdo nebude. Ideální počasí pro specifický průzkum – najít tajemný Linkův kříž. Na …

Brdy – vrch Hlava, zámeček Tři Trubky

Je první listopadová neděle a venku dva stupně nad nulou, právě jsem s Pištou zaparkoval na lesním parkovišti za potokem u Strašic. Chyba, jak zjišťuji na konci jinak povedeného výletu. …

Brdy – Malý Tok, Hradiště a Tok

Okružní výlet po těch největších brdských velikánech začínáme stoupáním z obce Nepomuk na Malý Tok (843 m), pak cestou zvaná Pražská linka, kolem pěkné boudy U Břízy, na Hradiště (841 …

Brdy – z Chynína na Třemšín

Další z brdských výšlapů na Třemšín s Náčelníkem a Pištou. Tentokrát z obce Chynín po zelené, krásnou lesní stezkou dolů ke smoliveckému potoku. Pak lesní rybníček Perganská a dále po …

Brdy – vrch Kočka a okolí

Výlet po brdských kopcích, jen já a pes. Výchozí bod je placené parkoviště Kolvín. Dále pak zhruba lesní cesta Vlásenka, Bílá skála (614 m), tanková cesta Přední Bahna, vrch Kamenná (736 …

Brdy – okolo Kolvína na houby

Původně plánovaný delší výlet na průzkum brdských hvozdů s Náčelníkem se změnil na houbařskou horečku. Nakonec jsme nachodili zhruba jen 9 km. Hub jsme ale přivezli na kila – kozáky,  …

Brdy – výšlap na vrch Koruna

Okružní pěší výlet na brdský vrch Koruna (837 m). Z Nepomuku (vesnice) údolím Voložného potoka, přes rozcestí Tři Trubky a Pod Bučinou. Cestou zpět pak přes rozcestí Pod Korunou, Bor, …

Brdy – z Nepomuku na Prahu a Padrť

Předpověď počasí slibuje pěkný červnový den beze srážek a tak vyrážím se ženou a psím parťákem Pištou na výlet. Cílem je nejvyšší bod Brd – vrch Praha a pak také …

Brdy – Padrťské rybníky a Záběhlá

Je pondělí. Kalendář naznačuje, že dneska se do práce nemusí, je státní svátek. Sedáme tedy s Pištou do auta a míříme na další brdský špacír. Chceme se projít kolem padrťských …

Brdy – Čtyři brdské osmistovky

Nepočítaje všechny bezejmenné kopce a kopečky, zahrnuje naše dnešní brdská výprava hned čtyři osmistovky. Však to také na konci bylo v nohách znát. S Náčelníkem a Pištou vyrážíme na další …

Brdy – mini okruh z Míšova na Marásek

Dnešní malý okruh po jižních Brdech nepřináší, co se poznání nových míst týče, nic nového. Jedná se o malý okružní výlet, jen dnes se mnou vyráží moje žena a samozřejmě …

Brdy – Na Dědku, Železná panna

Jižní Brdy rozděluje v jejich východním cípu silnice vedoucí z Rožmitálu pod Třemšínem do Starého Smolivce. Kousek před tím než opustí les, míjí hájovnu Na Dědku. Skauti z nedalekého Rožmitálu …

Brdy – z Teslín na Třemšín a zpět

Dnešní okružní trasa po jižních Brdech patří k takové klasice. Na cestu se s Náčelníkem a psím kamarádem Pištou vydáváme zasněženou krajinou brzy ráno z Teslín. Naše první zastávka je …

Brdy – Míšov, Červená chata, Getsemanka

Od posledního výletu uplynuly dva týdny a i když to v nížinách se sněhem vypadá bídně, na Brdech je ho ještě pořád dost. Na sněžnice jako minule to naštěstí není, …

Brdy – brodění sněhem

Napadlo neobvykle velké množství sněhu, tak beru psa a mířím na Brdy. Idea je taková – nechám auto v Chyníně a prostě vyrazím na zdařbůh do lesa. Nakonec je ale …

Brdy – Voltuš a Třemšínská kaple

Přináším tip na jednu zajímavou turistickou trasu v jižních Brdech. Většinu z těchto míst jsem tu už popsal, takže dnes jen stručně přiblížím svůj předvánoční brdský výlet. Trasa začíná ve Voltuši …

Brdy – Houpák, aneb bunkr z Obecné školy

Poslední listopadová neděle je pěkně zakaboněná a sychravá, ale aspoň neprší. Vyrážíme tedy s Náčelníkem a Pištou do vojenských Brd, podívat se na bunkr, kde se odehrála slavná scéna s …

Brdy – podzimní okruh okolo Třemšína

Poslední říjnová neděle neláká svým pošmourným a pro toto období tak typickým počasím moc lidí k výletu do přírody. Mně to ale naopak baví a tak beru svého čtyřnohého kamaráda …

Brdy – Padrťské rybníky a vrch Praha

Nejznámějším místem Brd jsou zcela určitě slavné Padrťské rybníky. Jsou krásné v jakémkoliv ročním období. Tentokrát se sem vydáváme s Náčelníkem a Pištou první říjnovou sobotu. Začínáme klasicky v obci Teslíny, …

Brdy – vrch Třemošná

Z rodinných důvodů se na první výlet roku 2016 vydávám až v půlce února, sebou mám věrného psího společníka Pištu a do party se přidává i Náčelník. Netřeba dlouze hledat …

Brdy – podzimní výlet na Třemšín

Druhou listopadovou neděli jsem si s Pištou udělal podzimní okruh po jižních Brdech. Jenom taková procházka po známých a oblíbených místech. Bylo hezky, sluníčko svítilo a my se nakonec do …
Základna Klondajk

Brdy – Vzhůru na Klondajk

Předposlední zářijovou sobotu jsem vyrazil sám do Brd, do části zvané Hřebeny. Naplánovaný okruh začínal a končil v obci Halouny. Zaparkoval jsem auto uprostřed vsi a vyrazil strmým stoupáním vzhůru …